Moje cesta z korporátu do Afriky

Tenhle článek je soupis postů o mé cestě z poradenské firmy v Paříži ke koučování v Africe. Původní posty jsou k vidění na mé Facebook stránce.

7 let v poradenství: od nechuti k práci…

Tohle byl můj výhled z okna, když jsem pracovala v poradenství v pařížské čtvrti La Défense. Každý den sice nepršelo, ale já jsem měla pocit, že minimálně zamračeno je pořád.

V té době jsem o sobě hodně říkala, že fakt nerada pracuju. Že prostě nechci pracovat a trávit hodiny denně sezením na židli a ťukáním do počítače. Moje kamarády to vždycky uvádělo do rozpaků a já jsem přemýšlela, jestli jsem fakt jediná na světě. Možná jsem prostě líná?

Postupem času jsem přišla na to, že to asi není averze k práci jako takové, ale k tomu věnovat svůj drahocenný čas něčemu, co mě nebaví a v čem nevidím smysl.

Akorát já ten smysl neviděla nikde. Jak bych mohla, když jsem měla energii akorát tak na to ráno vstát z postele a nějak se protlouct dnem… A tak jsem se nějak protloukala sedm let. A sedm let je fakt hodně dlouhá doba, když člověk ví, že není tam, kde má být.

… k nechtěnému povýšení

Ráda bych řekla, že jsem se konečně odhodlala k tomu odejít z nějakého vnitřního popudu a osvícení, ale pravda je taková, že jsem si spíš chtěla zachránit holou kůži.

V tom posledním sedmém roce jsem byla 6 měsíců na projektu v Dubaji. Projekt byl nezajímavý. I když to opět vypadalo dobře v životopise, protože jsme pracovali pro Dubai Expo 2020. A taky to bylo přes léto, takže bylo běžně tak 40 stupňů ve stínu a vůbec se nedalo být venku. S motivací jsem byla opravdu na štíru. Dokonce natolik, že si šéf mého projektu začal stěžovat, že nepracuju dost, a že jsem si dovolila vzít soukromý hovor během pracovní porady. Vypadalo to, že budu mít fakt špatné hodnocení.

A pak, k obrovskému údivu šéfa mého projektu, mě jednoho dne z ničeho nic povýšili na manažerku. Tu chvíli si pamatuju úplně přesně. Byla jsem na pařížském letišti Charles de Gaulle, těsně přes bezpečnostní kontrolou na let, kterým jsem měla letět zpátky do Dubaje. Najednou mi volal jeden z partnerů firmy, a já věděla, že ten hovor musím vzít. To byla asi první a poslední bezpečnostní kontrola, kterou jsem prošla s telefonem na uších.

Obvykle se povýšení na manažera muselo připravovat hrozně dlouho dopředu. Člověk musel vytvořit takzvaný ‚dossier‘, prezentaci, kde popisoval, jak je hrozně skvělý. Jaké měl úspěšné projekty, jak splnil svoje cíle a ještě víc, a jak si fakt zaslouží to povýšení. Pak musel absolvovat patolízalské kolečko, kdy chodil za partnery a říkal jim, jak moc by chtěl být povýšen a ať mu pomůžou, že jim za to bude nadosmrti vděčný.

Já jsem ani jedno z toho neudělala. Z prostého důvodu: nechtěla jsem se stát manažerkou. Věděla jsem, že jakmile se jí stanu, bude se po mně chtít, abych opravdu vyznávala hodnoty firmy a snažila se prodávat projekty, o kterých jsem si ve skrytu duše myslela, že fakt nemají smysl.

A tak, když jsem prošla tou bezpečnostní kontrolou na letišti a dozvěděla se, že mě povýšili, aniž bych o to žádala, jsem ihned zavolala svému internímu kariérnímu sponzorovi, abych mu pěkně vynadala. Dodneška je to prý jeho nejoblíbenější pracovní historka. Ale mně moc do smíchu nebylo, protože jsem věděla, že to nejhorší teprve přijde…

… až po skoro burn out.

A taky že přišlo.

Hned, jak jsem se po dubajském projektu vrátila do Paříže, za mnou přišel jeden z partnerů, a řekl mi, že chce, abych vedla jeden z jeho projektů, a abych mu pomohla ‚zvětšit obrat‘ u daného klienta. Přeloženo, chtěl po mně, ať vymyslím a prodám nové projekty. Jakékoliv. U klienta – francouzské pošty – kterého jsem do té doby neznala a upřímně mi přišlo, že už mu stejně není pomoci.

A tak jsem byla hozená do vody, bez jakékoliv pomoci a podpory, a s tím, že ten partner si mě vždycky čas od času zavolal na kobereček a ptal se mně, jak to jde. A přidaly se mi do toho další dva projekty, plus jeden pro bono projekt, který jsem fakt chtěla dělat, ale na který jsem měla čas jen mimo pracovní dobu.

Já nejsem člověk, který by vydržel velké pracovní nasazení. Obzvlášť, když to, co dělám, mi nedává smysl. Většinou jsem spokojená, když se mi podaří udělat si práci za 4 až 6 hodin denně, a pak si můžu dělat svoje osobní věci. Takže 4 projekty naráz, plus business development, to všechno v pracovním prostředí, které jsem nesnášela, nemohlo dobře dopadnout.

Vydržela jsem to asi měsíc, pak mi začaly padat vlasy a dělal se mi ekzém na rukou, a to mě vyděsilo. Bylo mi okamžitě jasné, že to není normální situace. A že moje tělo mi dává jasné signály, že je potřeba něco změnit. Zároveň jsem si říkala, že přece nemůžu podat výpověď, když nemám žádné jiné zaměstnání, a jiné zaměstnaní jsem si najít nemohla, protože… no protože jsem vůbec nevěděla, co jiného bych měla dělat.

Tenkrát jsem se nějakou náhodou dozvěděla o programu, který se jmenoval On Purpose. Byl to roční program, v podstatě takový most pro lidi, kteří chtějí pracovat v neziskovém sektoru, ale vůbec ho neznají. Jelikož jsou ty dva světy – komerční a neziskový – ve Francii hodně oddělené, tenhle program nabízel docela zajímavou službu. Umožňoval si vyzkoušet krátké šestiměsíční mise ve dvou různých neziskovkach, výměnou za to, že byl člověk ochoten pracovat za minimální mzdu.

Mně bylo okamžitě jasné, že je to moje vstupenka ven. A tak jsem šla za svým šéfem a řekla jsem mu, že jsem na pokraji burn outu a že nutně potřebuju volno. Vzala jsem si celkem 3 týdny dovolené, strávila týden ve tmě na Čeladné, potom týden sama na dovolené v Itálii, a týden připravováním se na pohovory.

Do práce jsem se potom vrátila už jenom, abych jim oznámila, že podávám výpověď. A že vydělím svůj plat třemi a půjdu na rok pracovat do neziskovek, abych zjistila, jestli tam najdu ten smysl, který tak pořád hledám.

Vtipné je, že jsem se pak prý díky tomuhle odchodu z firmy stala slavnou, jelikož si moji bývalí kolegové na nějakém teambuildingu odhlasovali, že to byla „nejkrásnější rezignace“ (viz obrázek pro ty frankofonní z vás🙂).

Rok v nezisku: Má vedení projektů smysl?

Od toho programu jsem si toho hodně slibovala. Během 7 let v konzultingu jsem natolik postrádala v práci smysl, že jsem měla pocit, ze pokud budu dělat něco pro lidi, něco nekomerčního, tak že se budu automaticky cítit líp.

Vyšlo to? Ano i ne.

Prvních 6 měsíců jsem v rámci programu pracovala pro jednu malou neziskovku, která v podstatě nabízela doučování prvňáčkům. Myšlenka byla, že musíme podchytit děti, které zaostávají v tom naučit se číst a psát, hned ze začátku v první třídě. Protože jinak se to s nimi bude táhnout dál a někdy ve čtvrté, páté třídě už budou úplně mimo. Nutno dodat, že hodně z těchto dětí bylo z rodin, ve kterých francouzština nebyla první jazyk, takže tam byla i tahle překážka navíc. Asociace, pro kterou jsem pracovala, vyvinula vlastní, hravý způsob, jak děti učit číst a psát, a školila v tomto způsobu celý tým lidí po celé Francii.

Tak tohle mi smysl dávalo. Jenže co jsem v té neziskovce dělala já? Zase vedení projektů. A hlavně projekt e-learningu, který měl asociaci pomoct zvýšit dosah a proškolit ještě více lidí.

A to už bylo trochu horší. Projekt na papíře smysl dával, ale neměl žádnou podporu uvnitř asociace. Všichni lektoři se báli, že se tím zhorší kvalita, že přijdou o ten lidský přístup, který je jim vlastní, nebo že to nikdo nebude číst, atd. Klasické strachy před radikální změnou fungování. Pro mě to ale znamenalo, že musím pořád někoho dokola přesvědčovat o tom, že to má smysl, a taky že vlastně nejsem vůbec v kontaktu s terénem, protože prostě zase sedím za počítačem. Neměla jsem pocit, že někomu nějak zásadně pomáhám, protože jsem vlastně vůbec nikdy neviděla ty, kterým to má pomáhat nejvíc: ty děti. Viděla jsem je všehovšudy jednou za celých 6 měsíců.

Další věc byla, že v té asociaci byla fakt zvláštní atmosféra a vztahy mezi týmem a vedením. Stručně a slušně řečeno, nefungovalo to.

A mně zase došlo, že pracovat pro nějaký bohulibý cíl mě vlastně zas tak uspokojovat nebude, pokud ta organizace nebude fungovat. A pokud to nebude v souladu s mým cílem. A ten jsem ještě neměla úplně jasný…

Rok v nezisku: A je možné najít smysl v administrativě ve velké neziskovce?

V druhé půlce programu jsem se dostala do velké mezinárodní neziskovky, jejíž jméno nezmíním, ale určitě ji všichni znáte. No a to už byla úplná katastrofa.

Zase jsem měla za úkol vést projekty, ale tentokrát to byly projekty vcelku nesmyslné. Nebo ne úplně nesmyslné, ale špatně vedené, a vlastně ne úplně užitečné, jelikož se moc nediskutovalo s těmi, kterým měli ty projekty pomoct. Jedním z takových projektů bylo vytvořit strategické plány pro regionální týmy, a podpořit je v jejich vytváření pomocí různých šablon a tréninků.

Což je v zásadě asi dobrá myšlenka. Z praxe vím, že strategie je důležitá, ať už je to na úrovni individuálního podnikání nebo pro firmu. Jenže jde taky o to, jakým způsobem ten strategický plán vytvoříte. A v našem případě šlo o to, jestli ty regionální týmy opravdu mají volné ruce k tomu, aby strategický plán vymyslely a realizovaly podle svých potřeb. Nebo jestli je to jenom formalita a kus papíru, který byl nařízen shora a který pak skončí někde v šuplíku nebo v záplavě jiných neužitečných dokumentů u někoho na počítači. Asi tušíte, jak to v téhle organizaci bylo.

Další problém byl, že mi tyhle projekty nezabíraly ani 50% mého pracovního času a tak jsem se zbytek času nudila. Dělala jsem sice na asociaci Čeští studenti a mladí profesionálové ve Francii, ale asi jsem hyperaktivní nebo nevím, a většinu času jsem se prostě nudila. Jediným světlým bodem byla příprava a organizace velké konference manažerů, o jejichž užitečnosti jsem sice měla pochybnosti, ale která mi alespoň umožnila trochu cestovat kolem Paříže a posléze ochutnávat připravené menu.

Další věc byla organizační. Naše oddělení bylo hned pod generálním ředitelem, což se možná může zdát jako fajn, protože jsme tím pádem byli přímo u zdroje, respektive u toho, kdo dělá rozhodnutí, ale vlastně to nebylo vůbec žádné terno. Znamenalo to, že všechno, co děláme, je politizované. Že se šéfka našeho oddělení permanentně snažila, aby to byla ona, kdo bude ovlivňovat rozhodnutí ředitele. A že se rozhodnutí budou měnit na poslední chvíli a bude to celé nečitelné, neefektivní a velmi frustrující.

Třešničkou na dortu bylo to, že v práci byly píchačky, což mě hrozně stresovalo, vzhledem k tomu, že jsem si ty hodiny nikdy nedokázala naplnit. Naštěstí to nikdo nekontroloval, ale mě to společně s těmi ostatními okolnostmi dost deprimovalo a připadala jsem si přinejmenším nepatřičně.

Afrika: Dobrovolničení a knihy mě neuživí…

Pomůžu vám zorientovat se na vaší cestě osobního rozvoje a profesionálního naplnění. Poté, co jsem pracovala v 5 zemích na různých kontinentech, vyzkoušela si práci v poradenství, v neziskovkách, v asociaci, ve velkých, malých i vlastních firmách, jsem se usadila ve Rwandě a našla naplnění v tom, že svoje zkušenosti předávám dál jako profesionální kouč. Celý můj příběh najdete tady >> Pokud chcete vědět víc, zarezervujte si 20 minutovou konzultaci zdarma, na které zjistíme, jestli si sedneme a jestli můžu pomoct zrovna vám.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Nejnovější články
  • Kategorie
  • Sledujte mě na Facebooku
  • Chtěli byste změnit kariéru, ale máte strach z nejistoty a finančního nedostatku?

    Stáhněte si průvodce zdarma Jak na radikální kariérní změnu v 5 jednoduchých krocích! Zaručuju vám, že pak už budete vědět, jak na to :)